اهمیت شبکه های اجتماعی

اهمیت شبکه های اجتماعی در توسعه کسب و کار

امروزه کسب و کارها از حالت سنتی خود در آمده و بصورت مدرن تغییر شکل پیدا کرده اند.
کسب و کار سنتی همان مغازه هایی هستند که در سطح شهر و روستا دیده می شوند. مشتری این گونه کسب و کارها، افراد محلی هستند. خیلی از محدودیتها برای این نوع از کسب وکارها وجود دارد. از آنجا که هر فروشنده ای دوست دارد مشتری بیشتری داشته باشد، پس به فکر توسعه کسب و کار خود بوده و هستند.
با توسعه تکنولوژی و فناوریهای الکترونیکی، صاحب کسب وکارها به این فکر افتادند که تجارت خود را در بستر اینترنت عرضه کنند. این کار ابتدا با داشتن وب سایت شروع شد. تا اینکه شبکه های اجتماعی کم کم ظهور پیدا کردند. حال فروشنده ها و ارایه دهندگان خدمات به فکر استفاده از این شبکه های اجتماعی برای پیشرفت و توسعه ی کار خود شدند. در مقاله وب سایت چیست وچرا باید داشته باشیم، با مزایای داشتن وب سایت و اینکه اصلا چرا باید وب سایت داشته باشیم آشنا شدید. در این مقاله قصد داریم شما را با تعریف شبکه های اجتماعی و اهمیت آنها در توسعه ی کسب و کارتان آشنا کنیم.

تاریخچه ی شبکه های اجتماعی

تاریخچه شبکه های اجتماعی

انسانها موجودات اجتماعی هستند و تعامل را دوست دارند. در گذشته های دور که خبری از تکنولوژی نبود، مردم با جمع شدن دور هم و صحبت کردن، روابط اجتماعی بین خود و دیگران برقرار می کردند. ای میل به صحبت کردن با دیگران آنقدر زیاد بود که عده ای به فکر این افتادند که این روابط اجتماعی را گسترش دهند. با پیشرفت تکنولوژی این مهم تحقق یافت. در سالهای اول که خبری از گوشی های تلفن همراه نبود، مردم از طریق کامپیوتر های خود وارد شبکه های اجتماعی مثل یاهو می شدندور در آنجا با دوستان خود در سراسر جهان ارتباط برقرار می کردند. با آمدن تلفن های همراه، این ارتباطات از کامپیوتر به تلفن همراه آمد. امروز ه دیگر کمتر کسی هست که از شبکه خای اجتماعی استفاده نکند.

شبکه اجتماعی چیست؟

شبکه اجتماعی چیست

به طور کلی به هر اجتماعی که برای هدف خاص تشکیل  شود، یک شبکه اجتماعی می گویند. امروزه به دلیل توسعه فناوری، این ارتباطات به فضاهای اینترنت هم وارد شده و اصطلاح (شبکه های اجتماعی) برای اجتماعات در فصای آنلاین کاربرد دارد. شبکه های اجتماعی یا به انگلیسی سوشال نتورک(social networks) ،یعنی یک بستر مجازی برای ارتباط با افراد و سازمانها و به اشتراک گذاشتن مطالب و فیلمها و عکسها و نظرات با دیگران. خیلی از افراد برای تفریح و وقت گذرانی از این تکنولوژی استفاده می کنند. ولی کسانی هستند که باعلم و آگاهی کامل وارد این فصا می شوند واز آن برای رشد کسب وکار و افزایش درآمد بهره میبرند. اولین شبکه اجتماعی در بستر اینترنت به سال 1997 بر می گردد. نام این شبکه سیکس دگریز sixdegress. تلاشهای بسیاری برای توسعه شبکه های اجتماعی انجام شد. نتیجه این تلاشها انبوهی از برنامه ها و سایتها بودکه خیلی از آنها ناکام بودند و حتی اسمشان به گوش بسیاری از ما نرسید.در این بین معدود شبکه هایی هم بودند که با استقبال مردم مواجه شدند وپا برجا ماند. فیس بوک سال 2004،توییتر سال 2006،راه اندازی شدند و همچنان به کار خود ادامه می دهند. در این روز گار که برای هر چیزی یک روز در تقویم در نظر گرفته شده، دور از انتظار نیست مه برای شبکه های اجتماعی هم یک روز در نظر بگیرند. روز نهم تیر ماه یا سی ژوین در تقویم روز شبکه های اجتماعی است. این روز از سال 2010 به این نام، نامگذاری شده است.
آمار اتصال به اینترنت و کاربرارن آن به طر تصاعدی در حال رشد است.امروزه نقش رسانه ها و میزان نفوذ آنها در جوامع بر کسی پوشیده نیست.شبکه های اجتماعی سکاندار اقیانوس پر تلاطم اینترنت هستند.این شبکه های علاوه بر قابلیت شبکه سازی مجازی، امکان استفاده ی از فرصتهای مختلف اعم از جستجو،خواندن و به اشتراک گذاشتن اخبار، آپلود عکس و فیلم، نوشتن یادداشت و عضویت در گروهای مختلف و… را برای کاربران خود فراهم می آورند.
استفاده از شبکه های اجتماعی در بین مردم جایگاه ویژه ای پیدا کرده به طوری که هر فرد در روز حداقل یکبار به آنها سر زده و در آنها وقت میگذراند.
شرکتها و صاحبین مشاغل هم از این مهم غافل نبوده اند و برای پیشرفت و ارتقای شغل و درآمد خود، به شبکه های اجتماعی روی آورده اند.

اما چرا شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها با اهیمت هستند؟

وب دکور - اهمیت شبکه های اجتماعی

چون می‌تواند به کسب و کارها این امکان را بدهند تا یک راه ارتباطی یک به یک با مخلطب هدف خود داشته باشند و با دادن مطالب مفید و کاربردی به آنها، مخاطب را به مشتری تبدیل کنند.شبکه های اجتماعی با کاربران زیادی که دارند به شما کمک میکنند تا با استفاده ی درست از امکاناتی که به شما میدهند، در فضای آنها بیشتر و بهتر دیده شوید.

مزایای استفاده از رسانه های اجتماعی

مزیت ها رسانه های اجتماعی

۱.تبلیغات موثر
یکی از قابلیتهای بی نظیر شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، قابلیت تبلیغات با امکان هدفگذاری روی مخاطبینی است که بیشترین احتمال را برای استقبال از کسب و کار شما دارند.این شبکه ها اطلاعات زیادی از کاربران خود دارند.مثلا از سن ، جنس،موقعیت مکانی،علایق،دوستان و… کاربران خود مطلع هستند.به همین دلیل میتوانند تبلیغ شما را به مخاطبینی که هدف آن تبلیغ هستند برسانند.به همین دلیل تبلیغات در شبکه های اجتماعی بسیار تاثیرگدار تر از تیبیغات محیطی و حتی تلویزیونی است.

۲.اعتماد سازی
مزیت بعدی استفاده از شبکه های اجتماعی، اعتبار بخشیدن به برند و کسب و کارتان است.در تبلیغات محیطی، کسب و کارها فقط و فقط خود رامعرفی میکنند و از محصول و خدمات خود تعریف میکنند.اما در شبکه های اجتماعی یک تعامل بین کاربر و کارفرما وجود دارد.کاربر یا مشترب میتواند از شما درباره ی محصول یا خدمتتان سوال کند یا انتقاد داشته باشد و شما با برخورد مناسب و ادبیات درست میتوانید پاسخ درستی به خاسته ی مشتری بدهید و این کار باعث افزایش اعتماد مشتری به شما خواهد شد.از طرفی چون افراد زیادی این مکالمه را خواهند دید، این حس اعتماد در آنها نیز ایجاد می شود.

۳.افزایش آگاهی از برند
با توجه به اینکه بیش از نیمی از جمعیت جهان از رسانه های اجتماعی استفاده میکنند، پس این فضا بهترین جا برلی دستیابی به مشتریان جدید است.با توجه به تحقیقات انجام شده میتوان گفت  خیلی از مردم(حدود ۴۹ درصد) در روز چند بار به صفحه ی خود در شبکه های اجتماعی سر میزنند.پس اگر شما هر روز در این فضا فعالیت داشته باشید، مسلما بیشتر دیده میشوید و در ذهن مخاطبتان می‌نشینید.

۴.افزایش فروش
شما با ایجاد اعتماد در مشتریتان و همچنین دیده شدن بیشتر در این فضا، حتما  به فروش بسشتر هم می رسید.همچنین به کمک تبلیغات موثر، شما افراد بیشتری را جذب صفحه ی خود مینمایید.بدیهی است که هر چه بازدید کننده و مخاطب بیشتری داشته باشید، فروشتان نیز افزایش پیدا میکند.

۵.افزایش باز خورد وبسایت شما با به اشتراک گذاشتن محتوای وبلاگ یا وبسایتتان در صفحه ی خود در شبکه های اجتماعی میتوانید مخاطبتان را به سمت وبسایتتان هدایت کنید و به این طریق ترافیک و بازدید از وبسایتتان را بالا ببرید.

سخن پایانی

اینها گوشه ای از مزایای حضور کسب و کار شما در شبکه های اجتماعی است.
اما حضور موثر در این شبکه ها کار آسانی نیست. کسب و کارهای فعال در این فضاها بسیار زیاد است.
پس شما رقبای زیادی در این فضا خواهید داشت.
برای اینکه در فضای مجازی موفق باشید باید مرتب تحت آموزش باشید و اطلاعات خود را به روز کنید. ولی راه آسان تری برای حضور در شبکه های اجتماعی وجود دارد.
آن راه کمک گرفتن از شرکتهایی است که در این زمینه فعالیت دارند. یکی از این شرکتها، شرکت وب دکور می باشد. مشاوران و تیم تخصصی وب دکور میتواند به شما این امکان را بدهد که بدون دغدغه در این فضا حضور داشته باشید. متخصصین ما با اطلاعات کافی و به روز از الگوریتمهای شبکه های اجتماعی، به شما این امکان را میدهند که بین رقبای بی شمارتان، به خوبی دیده شوید و کسب و کارتان به پیشرفت و موفقیت روزافزون دست پیدا کند. هدف تیم ما،رضایت شماست

  • نویسنده : خانم الهه پرواز
  • طراح : پارسا خلج زاده
Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.