آشنایی با مفهوم تولید محتوا و انواع آن

محتوا چیست؟

محتوا چیست ؟


شما سایت یا پیج راه می اندازید تا کالای خود را به فروش برسانید ، خدمات خود را معرفی کنید،عقاید خود را مطرح کنید و…..
در هر صورت شما باید مخاطب را به صفحه ی خو بکشانید و با مطالبی که در صفحه ی تان قرار میدهید مخاطب را به دنبال کردن خود تشویق کنید.در این صورت است که شما به هدف خود می رسید.به هر چیزی که شما در صفحه ی خود قرار میدهید،محتوا میگویند.
محتوا میتواند فیلم،متن، عکس و… باشد.

تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا چیست ؟

تولید یا خلق هر چیزی که برای انسان قابل درک باشد.به زبان ساده تر یعنی نوشتن، طراحی، ضبط یا ساخت هر چیزی که مخاطب درک آن است و انتشار آن در بسترهای مختلف.
با این تعاریف شاید چیزی که به ذهن شما بیاید این باشد که تولید محتوا کار آسانی است.مثلا با گذاشتن یک عکس یا فیلم در صفحه اینستای خود، تولید محتوا کرده اید.بله درست است،شما با این کار تولید محتوا کرده اید،ولی چرا عکس شما خیلی کمتر از عکس صفحه ی فلان بلاگر دیده می شود؟چرا فلان بلاگر چند میلیون بازدید کننده دارد ولی شما به زور صد تا لایک میگیرید؟دلیل آن تولید محتوای اصولی و بازاریابی تخصصی است.اینجاست که حرفه ای به نام کارشناس تولید محتوا شکل میگیرد و شرکتها و کسب و کارهای بزرگ، برای تولید محتوا به دنبال کسی با این تخصص میروند.
تولید محتوا فقط گذاشتن یک عکس یا متن در اینترنت نیست.این کار دارای چرخه ای ست که شامل موارد زیر می شود:
۱.هدف گذاری
۲.استراتژی محتوا
۳.تولید محتوا
۴.توزیع درست
۵.تحلیل
۶.اصلاح و بروز رسانی
اینکه بدون در نظر گرفتن بقیه موارد، فقط تولید محتوا کنیم مثل این است که روی تردمیل بدویم.با این کار فقط انرژی صرف کرده ایم و به جایی نمیرسیم.اینگونه است که بلاگرها دارای چند میلیون دنبال کننده می شوند ولی صفحه شما را فقط فامیل و دوست و آشنا میبینند.

تاریخچه ی تولید محتوا

گفتیم که به هر نوشته و عکس و… تولید محتوا میگویند.پس میتوان اولین تولید محتوا را به انسانهای اولیه که روی دیوار غارها نقاشی میکردند منسوب کرد.با پیشرفت انسانها در زمینه های مختلف و توسعه ی صنعت، نیاز برای تبلیغات و جلو زدن از رقبا، این نیاز برای کسب و کارها به وجود آمد که تبلیغات هدفمندتری را برای جذب مشتری بیشتر داشته باشند.صنایع به این نتیجه رسیدند که صرف اینکه محصول خودرا معرفی کنند، مخاطب ترغیب به خرید از آنها نمیشود.پس باید به فکر راههای دیگری برای جذب مشتری باشند.یکی از پیشگامان این کار شرکت جان دیر( John Deere) بزرگترین تولید کننده ی ماشین آلات کشاورزی است.این شرکت اولین شرکتی بود که برای تبلیغ کارش، مجله ی اختصاصی به نام The Furrow را منتشر کرد.در این مجله به آموزش کشاورزی پرداخت و در کنار آن ماشین آلات خود را نیز تبلیغ کرد.
با ورود رادیو به خانه ها، تولید محتوا و بازاریابی وارد مرحله ی جدیدی شد.اکنون کسب و کارها،از تولید محتوای متنی، به شنیداری(صوتی) رسیدند و با پخش سریالهای رادیویی و تبلیغ محصول خود درآنها،به نوع جدیدی از تولید محتوا دست یافتند.
با رواج تلویزیون و حضور آن در خانه های مردم، تولید محتوای ویدئویی و تصویری رواج یافت.
اکنون با توسعه ی علم و تکنولوژی و اینترنت، بازاریابی و تولید محتوا وارد عصر جدیدی شده است.
تولید محتوا  در اینترنت ابتدا از وبلاگها شروع شد.بعد به موتورهای جستجو رسید و با به وجود آمدن شبکه های اجتماعی، تولید محتوا رنگ و بویی جدید به خود گرفت.در حال حاضر همه ی کسب و کارهای موفق در دنیا دارای وبسایت و صفحه ی مخصوص به خود در یک یا چند شبکه ی اجتماعی هستند.هر شرکت برای کنار زدن رقبا و پیشی گرفتن از آنها، نیاز به تولید محتوای هدفمند و جذاب دارد تا مشتری را به سمت خود بکشاند و بتواند فروش بیشتری داشته باشد.

محتوا ها به چند دسته تقسیم میشوند

محتوا به چند دسته تقسیم می شود

آشنایی با مفهوم تولید محتوا و انواع آن

۱.محتوای متنی: شمال مقالات ایمیلها، پیامکها، خبرها و کلیه ی متنهایی است که در بستر اینترنت قرار میگیرند.

۲.محتوای صوتی:این گروه شامل فایلهای صوتی و پادکستها میشوند که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده اند.

۳.محتوای عکسی:شامل عکسها و تصاویر با موضوعات خاص است.گذاشتن عکس یکی از راهای جذب مخاطب برای بازدید از سایت یا صفحه مربوطه می باشد.

۴.محتوای ویدئویی:از محبوب ترین انواع تولید محتواست.شما میتوانید با تولید فیلم از موَوع مد نظر خود، مخاطب را به سایت خود بکشانید.

۵.محتوای اینفوگرافیک:یکی از روشهای نوین تولید محتواست.به این صورت که روی عکس، نوشته ها و توضیحات مختصر و مفید قرار می دهند.

۶.پوستر و کاتالوگ:در این بخش شما میتوانید همزمان با نشان دادن کالا و خدمات خود، از جملاتی تاثیر گذار و هدفمند برای جذب مخاطب استفاده کنید.

۷.محتوای وبینار:شما یک محتوای آموزشی را برای مدتی محدود بر روی سایت خود قرار میدهید.کاربر با مراجعه به سایتتان میتواند آن محتوا را به صورت آنلاین ببیند و از طریق صفحه ای که برای ارسال پیام در نظر گرفته اید، برای شما پیام ارسال کند و نظرات خود را مطرح کند.

تولید محتوا با توجه به هدفی که دنبال میکند شامل دسته بندی های زیر می شود

تولید محتوا با توجه به هدفی که دنبال میکند شامل دسته بندی های زیر می شود

۱.تولید محتوای سرگرم کننده: هدف از تولید این نوع از محتوا سرگرم کردن مخاطب است تا مخاطب در طول روز با مطالب جالب و فان و هیجان انگیز شما، خود را سرگرم کند.

۲.تولید محتوای عاطفی:در این نوع تولید محتوا، شما احساسات مخاطب خود راهدف قرار میدهید و با گذاشتن مطالب و فیلم و عکس عاطفی،مخاطب را در گیر مطالب خود میکنید.

۳.تولید محتوای دانستنی:بسیاری از تولید کنندگان محتوا، به دنبال افزایش آگاهی در مخاطب هستند.هدف این نوع محتوا، بالا بردن سطح دانش مخاطب و همچنین حل مشکلات و نیاز های اوست.

۴.تولید محتوای آموزنده:یکی از محبوب ترین نوع تولید محتوا است.هر کسی با توجه به حرفه و کاری که در آن تبحر دارد، محتوایی را تولید میکند تا آنرا به مخاطبان خود آموزش دهد.

تاثیر تولید محتوا در بهبود سئوی سایت:

تاثیر تولید محتوا بر سئو

یکی از راه های مهم در زمینه ی وردو کاربران به سایت، بهبود رتبه ی سایت در موتوهای جستجو است.به این صورت که مخاطب کلمه یا موضوع را در موتورهای جستجوگر مثل گوگل سرچ میکند.گوگل بر اساس رتبه ی سئوی سایت نتایج را نشان میدهد.هر چه اعتبار سئوی سایت شما بیشتر باشد، در رتبه ی بالاتری نشان داده حواهید شد. تولید محتوای با کیفیت بر اساس کلمات کلیدی سئو، باعث می شود رتبه ی سایت شما بالا تر باشد.هر چه بالاتر باشید بهتر دیده خواهید شد و هر چه بیشتر دیده شوید، مسما مشتری و مخاطب بیشتری خواهید داشت.

نتیجه گیری

ما در دنیایی زندگی می کنم که در هر زمینه ای افراد زیادی برای ارائه ی محصول و خدمات خود وجود دارند. پس در هر زمینه و حرفه ای که بخواهیم ورود کنیم، رقبای بی شماری داریم. برای سربلند بیرون آمدن در این فضا، نیاز به حضور در اینترنت داریم. ولی حضور در اینترنت بدون داشتن تخصص و دانش آن، تلف کردن وقت و هزینه است. برای گرفتن نتیجه ی مطلوب، می توانید از تخصص ما در شرکت وب دکور استفاده کنید. تیم حرفه ای وب دکور آماده است تا شما را به هدفتان  هر چه بیشتر نزدیک کند و از موفقیت شما لذت ببرد.

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.